Mechanikus adagoló működése #4

Az előző írásomból még kimaradt pár dolog, így ezt most pótolom valamint itt-ott bele is javítottam. Most akkor jöjjön a röpsúlyok mozgási karakterisztikája és pedig a gázkar. Utánuk következik az előtöltés és az LDA.

 karakterisztika.jpg

A fenti ábrán látható a kétféle szabályzási mód látható. Az egyszerűség kedvéért a felső "a" ábra a rugós-keretes gázkaros, míg az alsó "b" ábra a szimpla rugós megoldásé. Kezdjük az elsővel.

gazkar 3.jpg

A keretben lévő rugók szolgálják a leszabályzást, gyakorlatilag lehetővé teszik a gázkar "visszahúzását" a röpsúlyok keltette erő segítségével anélkül, hogy a gázkar bovdenes végét mozdítanunk kellene. Magyarul nyugodtan állhatunk a gázpedálon, a rugók vissza fogják engedni a gázkarcsoportot. A gázkar végén a kisebb rugó a fekete "tányérral" a gázkarcsoport mögött lesz, ezt múltkor ellenrugónak hívtam, ebben az esetben nagyjából ennyi is a funkciója.

A karakterisztika képén ("a" ábra) az 1-es szakasz mutatja, hogy a szabályzó csúszórúdja teljesen alaphelyzetben van, azaz a röpsúlyok a házukban vannak, a szállítási mennyiség így maximális lehet. Ez bizonyos fordulatig, még az alapjárat előttig nem is változik. Ez köszönhető a laprugónak a belső és a középső keret között. Ezt korábban alapjárati szabályzáshoz írtam, de most pontosítok. Az alapjárathoz szükség van arra a pici rugóra is, ami a gázkarcsoporton belül van ugyancsak a belső és a középső keret között. Sőt, a szimpla rugós gázkaros megoldásnál ennek a pici rugónak a szerepét átveszi a a fenti ábrán is látható "fekete tányéros" rugó.